Jahrbuch der Psychoanalyse: Band 73: Fall und Form. Zur Ästhetik der Falldarstellung

Umschlagfoto
German
2016
244 p., 14,7 x 20,8 cm.
Softcover
ISBN 978-3-7728-2073-1
Available
Single price:
€ 58.–
Special offer for members of the IPV and their branches, for DPG and DGPT:
€ 48.–
Special offer for students and supervisees (please provide us with a certificate):
€ 29.–
eISBN 9783772831737
€ 58.–

This volume of the ›Jahrbuch‹ addresses the issue of the different ways in which analysts give an account of their treatments and put them forward for discussion. The case vignette is widely accepted as a form of scientific documentation of qualitative data, especially of rela-tionship data. The thematic focus of the ›Jahrbuch‹, however, will not be on the issue of scientific status but on the aesthetic dimension of the psychoanalytical case vignette. By what means does the psychoanalytical case vignette attempt to do justice to its specific subject, the unconscious dynamic of an analytical process?

Thus psychoanalytical case vignettes work with narrative, condensing, metaphorising elements, organising the time structure of what is experienced, using verbatim notes of the sessions, selecting typical or unique sequences in the course of treatment. The presented case is never just documentation; it is always a construction and ultimately a fiction. On the basis of materials, a context, a process, a course are construed which may follow different patterns (e.g. »development«, e.g. »oscillating«, e.g. »turning points«). This presents not least the way the analyst conceptualises the treatment, which explicit and implicit theories he employs.

The psychodynamic of the analytical encounter, from the initial contact, mostly by telephone, to the last word of the written version, subsequently undergoes constant modification. A good case vignette makes the recipient feel something of this dynamic. Along which ways has what was heard and experienced been transformed into writing?

Has the enhanced perception of intersubjective unconscious processes and enactments changed something in the form of the case vignettes?

How in each individual case do form and content and how does the singularity of what is experienced and communicable relate to each other? Would we not have to invent a new form for each patient, each treatment, each analyst? Or would that affect the ability to compare, to discuss and to assess? Do the diverse analytical schools differ in the way they present case material?

Contents:

Themenschwerpunkt:

Charles Mendes de Leon: Die psychoanalytische Fallgeschichte – ein Fragment

- Sebastian Leikert: Im Geäder der Worte, Transfusion einer sensiblen Substanz – Zur Struktur und Funktion ästhetischer Mechanismen im psychoanalytischen Fallbericht
- Rolf-Peter Warsitz: »Die freie Assoziation ist nicht nur eine Erzählung« – Über einige Formen des Sprechens in der Psychoanalyse
- Susann Heenen-Wolff: Viel Dichtung – wieviel Wahrheit? Die Falldarstellung als Mutmaßung

Klinik der Psychoanalyse:

  • Bernd Nissen: Melancholie und Zusammenbruch – Eine Neubetrachtung von Freuds »Trauer und Melancholie«

Theorie der Psychoanalyse:

  • Stefan Wolf: Scheitern und Gelingen – Psychoanalyse als kreativer Prozess

Geschichte der Psychoanalyse:

  • Wolfgang Hegener: Freud, ein hellenischer Heide und atheistischer Aufklärer? Oder: Wie jüdisch ist die Psychoanalyse? Ein Beitrag zur Fortführung einer Debatte

Wolfgang-Loch-Vorlesung:

  • Elfriede Löchel: »Triebe und Objekte« neu gelesen – Eine textkritische Auseinandersetzung mit einem Aufsatz Wolfgang Lochs aus dem Jahre 1981.

Reviews

Achim Würker, Freiburger literaturpsychologische Gespräche. Jahrbuch für Literatur und Psychoanalyse

»Den Herausgeberinnen und Herausgebern ist es gelungen, gut lesbare, in sich schlüssige Aufsätze zu versammeln, die den Blick auf Fallschilderungen und ihren Gegenstand, den psychoanalytischen Prozess, schärfen. Die Autorinnen und Autoren sensibilisieren für die Eigentümlichkeit der Psychoanalyse bezüglich Erkenntnisgewinnung und Theoriebildung sowie der Fallschilderungen als der zentralen Gelenkstelle. Dies geschieht keinesfalls in uniformer Einheitlichkeit, sondern facettenreich bis hin zu widersprüchlichen Positionierungen im Hinblick auf die Gewichtung künstlerischer Aspekte von Fallgeschichten. Dass in diesem Zusammenhang – besonders von Wolf – Einsichten in das Wesen von Kreativität ermöglicht werden, steigert die Attraktivität dieses lesenswerten Jahrbuchs.«

Achim Würker,
Freiburger literaturpsychologische Gespräche. Jahrbuch für Literatur und Psychoanalyse

All volumes

© frommann-holzboog Verlag e.K. 2024